اموال - Money - 3
فلوس من التصوير
" 3 "
دى مشكلة فعلا أرقتني
فترة طويلة من العمر ، بحبة بس عايز كثير ، آية الحل ?
أكيد الحل إن التصوير يصرف
على نفسه بنفسه ، على الأقل ألاقى منة عائد ، شهرة ، انتشار وبدأت الشغل ، وطول
فترة طويلة جدا وقعت ووقفت وتعلمت واليوم بنقل لكم الخبرة الطويلة بأدوات جديدة ،
فقط ليكم .
بناء عن المقالة الأولى
والثانية عرفنا القاعدة الأساسية إلى هنقف عليها للانتشار ، لازم يكون في قاعدة
مينفعش ابني مبنى من غير أساس وقواعد ، نصور صح نغلف صح والآن جاء دور نعلن صح ،
المقال طويل فصبرجميل مع بعض .
ايون أنت لازم تعرف أزاي
تعلن عن نفسك ، الفارق بينك وبين أي شخص أخر الإعلان وجودة الإعلان للمنتج ، مهما
كان منتجك رائع ، مفيش إعلان ، مفيش وجود ، فدى حقيقة لازم تؤمن بهى وعلى مقدار
تعبك في الإعلان عن نفسك بعد مراحل التصوير " سالفة الذكر " على مقدار
صعودك إلى النجومية ، إلى السطح لتنكشف للجميع .
طيب نعمل ايه ؟
أولا: لازم نعرف إن أي
جملة تقال هتنفع لمجالات كثير فنية لكن بتخصص للتصوير ، والأمر المطروح حاليا لكل
العرب ، كل العرب بدون استثناء يقدروا يعملوا كده حتى التسجيل بالرابط أخر المقالة
، خطوة بخطوة مع بعض وبسهولة هنوصل بسرعة .
أول حاجة عشان تعلن
عن منتج لازم اسم " براند " بالمسمى العصري ، أنت براندك أسمة ايه ، لول
، حكشة ، الفحيت فوتوجرافر ، مش بهرج هنا ، لا ده اسم ينفع براند ولا ينفع شخص أصلا
خليك ذكى .
الأساس
اسم المنتج ممكن
يقترن باسمك ، أو صفة باسم المهم تبقى دالة على الشغل المقدم ، إحنا دلوقتي هنبنى
أول أساس في العمارة الكبيرة إلى هانعملها ، حط الأساس صح .
أمثلة للأسماء
Name – Studio اسم مع وصف
Name – Photographer اسم مع وصف
Describe – Photo's صفة مع وصف
تمام وصلت للأسم
" مش مصيبة يعنى إنت اخترته وتلف على كل البشرية تاخد رايهم متقعدش تفكر كثير المهم الشغل نفسه إلى وراه
"
الدور الأول :
نعمل لوجو " Logo " وياريت بعد إذنك لو سمحت يبقى باسمك فقط
، اسمك وبس ، بلاش حركات الرسم والصور في اللوجو والكلام ده أنت حاطت اللوجو على
صورة متعمليش حاجات متداخلة وبعدين تحط الصورة على الصورة ، قصدي اللوجو على
الصورة ، مش هيبان ويبقى عنصر غير جذاب .
اختار لون ابيض للصور
الغامقة ، واختار لون اسود للصور الفاتحة ، بمعنى انك لما تعمل اللوجو إلى هو اسمك
أعملة لونين ابيض واسود ونتفرج على أمثلة
بلاش احمر ، بلاش ألوان
غريبة ، ملكش دعوة بحد امشي وري كلامي تكسب .
الدور الثاني
بانر الصفحة ، لازم يكون بانر احترافي ، بانر يدل على إن
المنتج الموجود في الصفحة حاجة كده فخمة ، مش حاجة يع متهربش الزبون من وشك من
قبل ما يشوف كلامك بالراحة خد بانر حلو مشكل جذاب ، ألوانه حلوة وحط اسمك علية
واللوجو بشكل أنيق ، متعرفش اطلب المساعدة ، اشترى بانر من واحد اعمل أي حاجة المهم
البانر يبقى جذاب .
معظم الفوتوغرافي
المحترفين يستخدم صورة معجب بهي في البانر
أنا مش مع الاتجاه ده
، أنا مع الاتجاه الثاني
شايفين الدلع ،
شايفين الجمال ، سهولة الأداء ،حلاوة المشهد ، جمال المنظر
وطبعا ممكن تحط
اتجاهاتك في الصفحة " بتحب تصوير ايه ؟ " متخصص في تصوير ايه في كل مربع
من دول .
الدور الثالث
الديسبلاى في الصفحة ، وده إلى بيكون موجود على الشمال وينزل مع كل بوسط للقراء ، وياريت مش كل شويه تغير فيه ، ممكن يكون رسمه ، شكل ، صورة ، حاجة مميزة كده أي حد يشوفها خلاص عرف أنها منك مش منتظر يشوف اسم الصفحة نفسه
الديسبلاى في الصفحة ، وده إلى بيكون موجود على الشمال وينزل مع كل بوسط للقراء ، وياريت مش كل شويه تغير فيه ، ممكن يكون رسمه ، شكل ، صورة ، حاجة مميزة كده أي حد يشوفها خلاص عرف أنها منك مش منتظر يشوف اسم الصفحة نفسه
نشوف أمثلة
الدور الرابع
التخصص ، ياريت تتخصص
في أمر ما أو أمرين بالكثير ، أفراح ومناسبات ، منتجات ودي فروعها كثير "فضة ،
دهب ، بهارات ، زجاج .. الخ " ، أو حتى تصور طبيعة وشارع ، المهم أن صفحتك متبقاش كشري ، ويلا قرب قرب
عندنا تصوير شارع ولاندسكيب و استرو وبطيخ حلو البطيخ شوف الشحات ده حاجة أخر نكد ، ده كشري سعتك ، كشري بايت ومحدش هياكله ، افصل
تصويرك التجاري عن تصويرك المزاجي يا كبير .
الدور الخامس
المنشورات نفسها ، أبوس
رأس جناب حضرتكم ، بلاش بوستات الغزل
العفيف ، وصور من كل من هب ودب ، وأفلام قصيرة وطويلة ، وتعبيرات السماجة ، وبلاش
سياسة خاااااااااااااااااااااالص يحرق السياسة والى يجي من ورآها مش مكانة حسابك زى
الفل انشر من عليه إلى يعجبك ، صورك وبس ، إنتاجك الفني و الإبداعي وفقط ، سَمعني
وفقط .
الدور السادس
إن تقدر تحط كلمات مع البوست ماشى ، بس كلمات قصيرة ، مفهومة هادفة ، بيت شعر عربي ، أو حتى دعوة
حلوة ، معرفتش صورك وبس ومن غير اي كلام .
خلصنا العمارة كده
وتوجيهاتنا ندخل على الأهم
الإعلان عن المنتج
-----------------
أهم خطوة بعد كل إلى أتعمل ده ، ومن غيرة ولا حاجة تحصل ، طيب ها أعلن فين ، أكيد نعلن على المكان إلى علية الناس نركز دلوقت على " " Facebook
أهم خطوة بعد كل إلى أتعمل ده ، ومن غيرة ولا حاجة تحصل ، طيب ها أعلن فين ، أكيد نعلن على المكان إلى علية الناس نركز دلوقت على " " Facebook
الموقع ده منجم دهب بمعنى الكلمة ، بس للي يعرف يستغله ، طيب أحنا عندنا طريقين للإعلان على الفيسبوك عن طريق عمل إعلان أو انك تبقى مشهور وصحاب كثير بقى وصفحة فيها ملايين ، أحنا نختصر الطريق ونعلن مباشرة عشان نوصل للمرحلة الثانية للشهرة ، وساعتها تلاقى الدنيا ماشية لوحدها.
أخر خطوة للإعلان على الفيسبوك كيف وأين لنا فيها مقال أخر قريبا انتظرونا
.
Post a Comment