Header Ads

اموال - Money - 2

فلوس من التصوير " 2 "


اقوي فتور ممكن هيجي من ناحية التصوير لما متلاقيش جاب هامة ، هتصرف علية قد أية ، سنة أتنين وبعدين ؟


إن أحببت التصوير فيجب أن يحبك التصوير ، الحب ده معناه فلوس ، ايون أنت مادي وهو مادي وكلنا ماديين والتصوير لو مأكلش عيش سيبه " أتركة "  ، ودي حقيقة مجردة لازم تفهمها جنب الفن إلى أنت مؤمن بيه والرسالة إلى بتوصلها بلا بلا بلا .

تجيب فلوس منين
لازم نتفق أولا إن عشان تجيب فلوس لازم ولابد تكون بتخرج منتج كويس بل ممتاز ، بتغلفه كويس ، بتعملة دعاية كويسة ، وبعدين سيب الأرزاق على الرزاق بس بعد ما تتأكد انك عملت كل حاجة صح .

لحسن الحظ إن المنتج إلى معاك مش يفسد مع مرور الأيام ، بالعكس ممكن سعره يزيد ودي ميزة رائعة ، خصوصا انك مش محتاج مخزن بمساحة تخزن فيها شغلك التجار فاهمين المشاكل دية خصوصا في المنتجات الاستهلاكية المباشرة اللحوم والأسماك والسكر، السيارات ، الاجهزة ... الخ .

بس لازم اى منتج يوصل للناس ، الناس بس إلى تقدر تختار وتفرز مِن الجيد ومِن الوحش ، الجمهور يا عزيزي هو المراد الأخير ليك عبر تسويق شغلك ، هتقعد تقول فلان أنا أحسن منة وعلان بقى مشهور وأنا لا وترمى مبررات على علاقاته والكوسة وأصل وفصل مش ها نخلص ، أرمى الشماعة وأجمد كده أنت داخل على معركة لازم تكسب جزء منها  .

اهم شيء انك لازم تفهم مش ضرورى تخلص على كل إلى قدامك ، الساحة كبيرة جدا والمكاسب تكفى الجميع ، شغل أقتلك عشان جنية آو درهم انساه ، يعنى لا تسرق شغل حد ولا تشتم في حد ، خليك في حالك وركز فيك وده يرجعنا لنقطة مهمة جدا جدا جدا .
 *لا تتسرع اهدى هنتكلم عن النقطة دي قدام .

جودة المنتج .
عشان تنافس لازم يكون ليك جودة في المنتج إلى بتقدمة ، تصويرك مش لازم يكون مختلف عن الكل ، لكن لازم تبقى في جودة للمنتج ، تصويرك كويس بتفهم تصوير أصلا مش اضرب فلاش وأجرى ، فنبدأ مع بعض نتعلم كويس ونخرج منتج كويس وبعدين هنشرح مرحلة مهمة بعدها لاحقا.

تخرج منتج كويس ازاى – How To Make Good Product  
قبل اى حاجة لازم تحتك بالأخر ، ايون الأخر إلى منافس ليك ، أنا مقلتش تبقوا أعداء والله J ، وقلت الساحة كبيرة وتسع ألاف ، أوعى تصدق حد يقولك التصوير مهنة من لا مهنة له ، فكك من العقول دى ، احتك وشوفه وجرب نوع تصوير ، جرب كمان ، جرب تانى ، اشترك في مجموعة Egyptian Photographer  ونزل عليها صورك واطلب الرأي والتعليقات متحبطكش كمل ، كمل ، كمل .

اعمل حساب على G+ متعتمدش على الفيسبوك بس ، انستجرام مش بطال برضو ، في حاجة ثانية مهمة جدا بس هنأجلها للموضوع إلى بعد ده .

أتفرج على صور ناس في مجالك ، بتحب تصوير المنتجات اليوتيوب مليان فيديوهات ، اسأل على المجموعة على فيديوهات تصوير للمجال إلى تحبه : فاشون ، زفاف ، بورترية ... الخ .

يبقى تحتك بس متولدش حرارة ، جرب ، جرب ، تابع مصورين ناجحين ، جرب ، أتفرج على دروس ، جرب ، جرب .

مراحل إنتاج المنتج الحالي إلى معانا يمر بمراحل .
التصوير لازم تفهم أبعاد الكادر الحقيقي الكويس ، طيب هو ليه في كادر كويس وكادر جميل وكادر زى الهباب ، أكيد في سر ، ايون القواعد ، اكسرها بعد ما تفهمها وتتقنها ، الناس إلى بتحب تعاند يا جماعة ومفيش قواعد تركلنا على جنب وتنط السطور دى ، افهم أنواع العدسات الملائمة لنوع تصويرك ، تخيل إن راسك فيها عين سمكة أو عين عصفور هتشوف زى ما بتشوف دلوقت ، الإجابة ليك .

لازم تعرف العدسة المناسبة للكادرات إلى حاببها  .

بعد مرحلة قواعد التصوير بتيجي مرحلة قواعد الإضاءة ، ايون الإضاءة ليها قواعد صدقني ، وكل مجال ولية خامة الإضاءة الخاصة بيه واتجاها ، ناعمة ولا مباشرة ، فوق ولا تحت .

اى صورة في الكون أساسها ظل ونور ، لا نور لوحدة يعمل صورة ولا ظل لوحدة يعمل صورة ، والاثنين في صراع مستمر ولو واحد فيهم كسب - قول على صورتك وحشة من غير ما تفرجها لحد " إلا في حالات نادرة جدا مش حوارنا دلوقت يا عاطف " أنت مهمتك تصالح ده على ده وكل ما الصلح ده كان كويس كل ما صورتك كانت ناجحة ، صالح الظل والنور بلاش خناق مصدعين .

نيجي بقى لمرحلة التغليف
ايوه صورك محتاجة تغليف بس مش قبل التصوير تيجي تغلف الصورة ، خير أنت كويس !!

من خلال خبرتي في السنين الماضية لقيت شباب بيعمل ايديت " التغليف " على صور نص سوى ، طبعا الزبون يفتح الصورة ياكل ، تلبك معوى وش ، خفوا علينا الدكاترة أسعارهم عليت .

لو مبتعرفش تعمل ايديت " تغلف صورتك " أديها لحد بيعرف يعمل ايديت ، الايديت مجال تانى زى التصوير كده علم لوحدة في الألوان ودرجات الإضاءة والظل ، ادوبى كتر خيرها رحمتنا من الغرف المظلمة بتاعت زمان كانت أيام والفيلم صور فيه تتحرق وصور تطلع بشعة وعملت لنا برامج مظلمة بقصد برامج ايديت ، أشهر برامج الايديت  LightRoom  ، أوعى حد يقول الفوتوشوب أحسن منة إطلاقا سعتك الفوتوشوب ده برنامج تصميم مش تحميض صور ، ايون LightRoom  إلى بيحمض الصور زى الغرفة المظلمة بتاعت المصورين زمان بس العصر اختلف ، ولان العصر اختلف فزوق المتلقي أو الزبون كمان اختلف ، ركز أنا مش حابب أشوف صورة ضاربها الأخضر أو الأزرق وتقولي أية رأيك ، خير أنت كويس ؟!

طيب معندكش حد يعمل ايديت ، يبقى تتعلم ايديت ، تاخد نفسك كده وعلى اليوتيوب وتتعلم ايديت ، أنت في عصر سهل توصل لأي معلومة بس أنت إلى تكسل ساعات تفتح موقع جديد ، بالمناسبة عصر المعلومات خلص إحنا في عصر جديد النانو ، فبلاش تعيش في عصر الذرة حضرتك كده أنت في ال 40 من القرن الماضي والريحه وحشة .

المصور المصري عمرة ما بخل بمعلومة لأي مصور هاوي أو محترف - ايديت ، قواعد تصوير ، إضاءة ، حاول تحتك بيهم وبخبراتهم و بعد ما تغلف صح عندنا موضوع تانى قريبا جدا تابع معانا .

منتظرين رأيك .
أسرة المصور المصري .

2 comments:

  1. هايل يا سعيد مقاااااال جميل جداااااا يا ريت الكل يستفيد منه بجد ،، وانا شخصيا قبل ما اجيب الكام اتفرجت على دروس وفيديوهات كتيييييير لمدة تقريبا 3 شهور اعرف يعنى ايه تصوير واتفرجت على تجارب وصور ناس كتير وكل ده قبل ما اقرر انى اشترى كاميرا ،، وابتديت مع نفسى احاول اطبق اللى شفته وواحده واحده هتحاول تبتكر

    ReplyDelete
    Replies
    1. اشكرك وديما بالتوفيق استاذ ياسر

      Delete

Powered by Blogger.